Stärka modersmålsundervisningens ställning
Motion 2001/02
Stockholm den 4 oktober 2001
Förslag till riksdagsbeslut
Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad i motionen anförs om att stärka modersmålsundervisningens ställning.
Bakgrund
Av Skolverkets statistik för läsåret 1998/99 framgår att drygt tio procent av elever med invandrarbakgrund läsåret 1998/99 inte fått slutbetyg från årskurs nio i ett eller flera ämnen och därmed inte fått möjlighet att ta plats i gymnasieskolan.
Statistiken visar att bara 52,5 % av eleverna med invandrarbakgrund berättigade till modersmålsundervisningen fick undervisning i sitt modersmål. Dessutom har deltagandet i modersmålsundervisning minskat kontinuerligt sedan läsåret 1993/94.
I förskolan har andelen som erbjudits modersmålsstöd sjunkit från 57% 1990 till 15% 1998. En viktig utgångspunkt till all inlärning utgörs av goda kunskaper i modersmålet. Ett invandrarbarn som accepterar och värdesätter sitt modersmål och sin kulturella bakgrund har lättare att lära sig svenska och komma in i skolsamhället och sedan samhället i stort.
Saknaden av lagstiftning inom den kommunala förskoleverksamheten är tillsammans med kraftiga nedskärningar inom skolans område huvudsakliga skäl till den drastiska minskningen i modersmålsundervisningen. Vi vill att riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening att modersmålsundervisningens ställning i förskolan och skolan bör stärkas.
Tasso Stafilidis (v)
Om detta inlägg
Du läser nu “ Stärka modersmålsundervisningens ställning ”, ett inlägg på Tasso Stafilidis webbplats.
- Publicerat:
- 2001-10-04 12:50
Tipsa en vän
Inga kommentarer
Hoppa till kommentarfältet | kommentarer rss [?] | trackback uri [?]